гарамтика

Зантее ли, че кгоато чтеете нисапаното, вжано е првътаа и поледсанта бквуа от дмаута да бдаът на мсятото си. Мжетое да рзбъракате мстеата на оастнаилте бвуки и все пак нпиасатноо ще прдъолажва да се чтее с лкоета. Твоа ивда да пкаоже, че вскичтоо твоа вемре котео сте попрлеили в уилчище е нпразано, доасттънчо е блио да ви начуат да слгатае на мстяото им бутквие от наалчото и каря на вяска дмуа кяото пиеште
Приичнтаа е в нчиана по котйо виашят мъозк оработбва ирнфоцмаията. Ткаа уяспвате да преочттее нааписното джае кгаото нтио енда дмуа не е изиспана пвраинло

от Шефа …

Advertisements

Относно Tsvetelin Pavlov
... software engineer...

4 Responses to гарамтика

  1. Силвия says:

    Добър въпрос. Сигурна съм, че има връзка между начина на четене и годините, на които започваш да четеш. Засега обаче не съм сигурна, че мога да дам добра причинно-следствена връзка между двете. Склонна съм да вярвам, че при деца от първия тип, мозъкът е способен да се справя с четене на по-ранна възраст и те, логично, започват да четат от по-рано, особено ако има предпоставка за това (например трудно е за едно дете да чете, когато родителите му имат общо три книги). Истината е, че все още не съм открила връзка между двете. Това, което съм открила, е че начина на четене може да ти каже много за това как работи мозъка на съответния човек, но това не означава, че едните са по-умни, интелигентни, адаптивни… и т.н. от другите. Просто са два механизма, които си имат силни и слаби страни и колкото по-добре човек познава собствения си начин на възприемане на информация, толкова по-добре за него.

  2. Цветелин says:

    🙂 Аз вероятно съм от първата група хора, за които говореше – не мога да чета бавно – ако се опитам да прочета нещо бавно, не мога да се концентрирам и въобще не вниквам в смисъла му.. Ако нещо е написано по увъртян начин – само тгава си позволявам да го чета бавно и то най-често на глас си говоря сам, което пък е комично за околните 🙂
     
    А имаш ли информация дали това в коя група си има нещо общо с това кога си се научил да четеш – в смисъл аз съм от ранните чеда – знаех да чета още в детската градина … познавам хора, които са се научили чак във втори клас – и не могат да четат толкова бързо, въпреки че сега се справят с четенето добре.. (щото познавам и такива дето са висшисти и още сричат 🙂 )

  3. Силвия says:

    Уф, забравих да изтъкна най-важният си аргумент – понеже останалите букви са само пермутирани, не мисля, че това е по-лесен начин за учене на децата как да ги пишат. В българският език хората обикновено грешат, защото пишат това което чуват/произнасят. Аз лично в момента не мога да се сетя за българска дума, на която грешка в правописа й може да е размяна на вътрешни букви, за която да не си струва да казваме на децата, че няма значение всъщност как я пишат. В момента се сещам за класическият английски пример – Wednesday – дума, която аз в началото упорито бърках с Wendesday, поради произношението й. Освен това се замислям за думи като diary и dairy…. :)….Така де, по-лесно ли ще им е да съобразяват коя буквичка са изпуснали, отколкото просто да си напишат думата правилно.

  4. Силвия says:

    И аз така си мислех някога, но се оказа, че учудващо много хора не могат да прочетат това, което ти написал по-горе, колкото и да се стараят….Има различни начини, по които човешкият мозък се справя с написани думи. По мои наблюдения засега (грубо) ги разпределям в две групи – хора, които бързо сканират един текст и за да вникнат в него им трявна няколко препрочитания и хора, които четат бавно и не могат да продължат преди да разберат това, на което са в момента. Тоест – първите имат нужда да осъзнаят първо "цялата картина" преди да вникнат в детайлите; вторите възприемат цялата картина на парчета чрез детайлите. Например – четене на текст с разбиране не чужд език – първите обикновено се справят с лекота, понеже не се притесняват отр факта, че в изречение срещат непозната дума, особено когато тя не е нужна, за да разберат за какво точно иде реч; вторите забиват на първата непозната дума и не могат да продължат нататък. От друга страна пък първите трудно се справят по време на изпитни сесии, когато трябва бързо да се асимилира (и на порции) много информация; за разлика от вторите, на които им е нужен един единствен бавен прочит…. Въпрос на начин на мозъка за справяне със ситуацията…И за да не звуча съвсем отнесено, а и да придам малко тежест на предните си твърдения (и наблюдения), само ще вметна, че Relaxa предлагаха аудио самоучителите си в две препоръчителни програми, в зависимост от това как човека, който учи съответния език се справя с нова информация – при първият учебен план се препоръчваше първо да се мине цялата първа част на курса и след това да се повтаря. При втората се препоръчваше учащият да преповтаря всеки урок поне два пъти преди да продължи към следващият. Странното е, че аз по принцип попадам в категорията на първите – мога да чета бързо, но трябва да прочета книга 2 пъти, за да се ориентирам в героите й; но осъзнах, че от методите на Relaxa за мен е по-подходящ този с преповтарянето на уроци преди продължаване напред…. Което малко ме обърква, но факт.Та в заключение да отбележа, че хора от първият тип (като мен) нямат никакъв проблем с разбирането на текст, в които първата и последната буква са на мястото си, а останалите са количествено всички там, но са пермутирани по произволен начин. Когато съм показвала подобен текст на хора от втори тип, само 1 или двама са можели изобщо да прочетат каквото и да било. Интересно е, че след като знаят какъв е текста, те твърдят, че им е трудно и почти невъзможно да разпознаят думите (тоест трябва наум да си ги пермутират правилно, или да си ги напишат).

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: