Аййдее пак се почна!! Microsoft ще завземат света!

 

Едно време си въобразявх, че мога да спася света! Когато се опитах, света ме наби, поруга, и*а ми мамата и разни други подобни осрамителни действия с мен и родата ми… Затова вече не се опитвам… Ама има ситуации, в които прсто не мога да си мълча… Или ми е прекалено смешно и пада голям бъзик, или паля мигновенно и започвам да боботя, фърлям лиги и соча с пръст… Hammer_and_sickleТа днес попаднах на подобна ситуация, когато прочетох еййй това, което пък било порордено от ейй това. А иначе Бого го уважам за човек, който познавам само от блога му… Мъ… нещо май се поизложи (според мене) с тая петиция… Всъщност… вероятно като активист на отворения код, точно това е трябвало да направи… Абе какво разбирам аз от отворен код! Ако всичко беше си останало с мнението – ок – поредното изказване, всеки има право на глас, всички сме щастливи, че има две мнения по въпроса, щото нали това е нормална и нужна част от демокрацията… Но неее…, не може то такааа, трябва да правим петиции да спрем противните капиталисти от Microsoft, щото иначе ще завземат света. Не може то така правителството ни да купи техни продукти, щото видиш ли те били номер 1 в света?!?! Или щото идели от капиталистическа Америка!  Ако някъде наоколо се мотае един "чук и сърп", сигурно и у вас ще се породи съмнение, че тук витае духа на чичко Сталин… Още едно доказателство за което ще бъдат евентуалните реакциите на този пост (ако той въобще стигне до някъде), в които ще бъда публично низвергнат, поруган и осмян, сексуално употребен пред аудитория опън сорсъри и за капак главата ми вероятно ще бъде набучена на кол, и поставена пред офиса на Microsoft-България за назидание!…  И всичко това, щото видите ли "как така мога да харесвам капиталистическите продукти на Microsoft"!! Напред – към петицията… Всъщност – я да го кажа в прав текст:

Аз съм фен на Microsoft!

Открит. Активист. Предстаятели си! Не, не ми плащат! (макар, че щеше да е хубаво).. Не, не работя в Microsoft…! Мдааа, … за тези от вас, които не са натиснали "X"-кса все още: фен съм на Microsoft заради една единствена дума – професионализъм… Не, не твърдя че съм професионалист или супер разработчик – гении на моето време… Но се стремя към това ;-)… Затова и професионализЪма ме задъжава да се държа професионално. А част от този вид почти непонятно в българските измерения държание е качеството. Всъщност точно качестветото ме привлече и ме кара да работя с продуктите на Microsoft. Но затова – след малко… А иначе – не, феновете на Microsoft не се кланяме на Бил Гейтс. Молитвите ни не започват с "Чичко Бил, ти който си в Редмънд". Не издигаме в култ Windows и не си татуираме логото на корпорацията. Не наричаме и жените си "Мое word-че". Обединява ни точно едно нещо – искаме да сме професионалисти. И много от нас успяват… А от вас?

Народът срещу Microsoft Corporation

От малки българите са възпитавани да мразят. Като деца мразим на комшията децата, после мразим и комшиите, после мразим политиците, после мразим собствените си деца, учейки ги и те да мразят. Омразата е феномена с който аз описвам случващото се в IT сектора в България. Мразим тия говеда противни омирисани проскубани дето са на първите места и не ни е страх да го покажем. А.. когато ние стигнем до първото място? … Тогаз вече не ги мразим, щото не можем да мразим себе си – тогава нас ни мразят… Само дето докато мразим и плюем ония дето са на върха, никога не се замисляме, че и ние можем да стигнем до там – втора национална черта – песимизъм… И така, ръководени единствено от омразата си живеем, вземаме "професионални" решения, които обикновенно водят до увеличаване на поверената ни "власт"… Защото мразейки сме много убедителни, че ония на върха не струват… А властта, поне в IT сектора, може да се прояви в много измерения – от свободата да избереш алгоритъм или компонент до участието в управленски решения, като например "от кой производител на софтуер да обурудваме държавната администрация"… И ако някое чадо, наричащо себе си професионалист, дръзне и кривне от пътя на омразата бива поруган, оплют, подигран, замяран с яйца, домати и празни бутлки от кока-кола… Чудесно! … Но това не е професионализъм! Това е едно друго такова, дето пак завършва на "изъм" …

Повлечени от течението много хора у нас мразят Microsoft, единствено и само защото са номер 1. Във света на софтуера. Факт! И докато на корпорация Microsoft не и дреме, не знае, че съществува, и въобще не забелязва Ганчо от Горублянци, то наш’ Ганчо посвещава живота си на това да докаже колко са зле световните номер 1. Може би ръководен от идеята, че ако свали ония от върха, ще може да се намърда той там… Само дето Ганчо не е един – много са… Останалата част от противниците на Microsoft са всъщност хора, които плюят, щото всички други плюят. И заради това изведнъж се озовават на OpenFest примерно… Трета национална черта – синдорма "аз съм офцъ и ще правя каквото правят другите". И в крайна сметка, ако трябва да махнем пластовете национална тежест, тегнеща и над професионалните ни кадри в матрицата, противници на Microsoft ще останат само онази част български специалисти, които знаят какво е отворен код, които помагат на идеята да се развива, които отстояват принципите и, и на които шапка свалям, защото без тях светът наистина щеше да е притежание на Microsoft… Сега вероятно в главата ви се върти "тоз последно фен ли им е на меките, или не е"?!. Да фен съм им. Фен съм на продуктите им. Но никога няма да отрека качествата на идеята за отворен код. Едва ли ще стана "активист", но няма да плюя – защото … не работя на принципа на омразата…. И вярвам, че това е разлика #1 между нас и всички вас, хората които плюете на това, което в цял свят е признато за номер 1.

Така или иначе ‘се тая – людете си плюят, аз си гледам професионалния живот, само от време на време фърлям някоя плюнка и аз, че да си личи активната ми гражданаска позиция (като това). Но чудеса, като въпросната петиция вече започват да ме притесняват. Точно заради гражданската ми позиция. Нека зачекнем за момент личните ни данни. Моите или твоите. Няма съмнение, че Бого е професионалист. Но и аз имам професионална гледна точка. И докато той казва "с Microsoft данните ви не са защитени", аз твърдя обратното. Ако сделката беше за софтуер за баничарница, нямаше да ми дреме, ако ще и 200 петиции да бяха се събрали. Там лични данни нямам. Но тъй като има записано туйцък-онуцък за мене в на държава архивите, то тогаз не мога да си мълча. Сега ми кажете, че това за вас не е убедителен аргумент, за да надам вой… !! 🙂 .. Я да видм каксе аргументират хората, подписали се под петицията (с курсив):

 

  • "НЕ НА МАЛОУМНИЦИТЕ!" – да, така данните ми са по-защитетни!
  • "Даваните средства за годишен наем на лицензи са безпредметни. Същата функционалност може да бъде постигната с много, много други свободни програми и операционни системи. Парите за лицензи могат да бъдат похарчени за подобряване на училищният фонд или покачване на заплатите на учителите, или… много други, много по-важни неща!!!" – много по-убедително. Сериозно. Но … нали се сещате, че Microsoft не прадава софтуер на държавната администрация на същите тарифи както на вас… Има едно такова явление, дето го няма в отворения код, "отсъпка" му викат… Че същата функционалност не може да бъде постигната ще ви убеждавам след малко… И накрая но не на последно място – да, що да не даваме на учителите си 1500 лева заплата, а всеки осмокласник да може да влезе в националния регистър и да си напише 6-ци отгоре до долу?
  • "гадни хратутници.Стига са харчили моите пари" – професионално! И мойте, и мойте!! Ама.. аз неща да ги харчат за отворен код… Какво?!?!?! Отворения код струва пари!! Сигурно съм ненормален!!!
  • "Мисля, че е крайно време, като се стремим толкова много към европа да вземем пример от някои членове на ЕС, които използват линукс в държавната администрация!" – прав е Николай – да вземем пример от прочутата Франция. Да минем на Линукс!!! Напред – към петицията! И … после да се върнем на windows … отново.. Какво?! – не знаехте ли… а newsletter-и не четете ли?
  • "Мотивът за закупуването е безумен. Нека не ставаме заложници на Microsoft заради подкупни чиновници!" – аз лично видях как Бил Гейтс мушна десетачка в зелено на министър-председателя и намигна на президента!
  • "Колко пари са това……" – мда, никой никога няма да ми позлва данните нарушавайки закона…
  • "НЕ!" – абсолютно защитен съм!! Аргумент като "не!" ме кара да спя спокойно!
  • "искам революция, това е кощунство. Направо да ходиме да сваляме правителството или да организираме стачка, а още по добре да дойтат танковете." – щото в държавната администрация работят с Windows?!?!!?!? – ха-ха-ха-ха.. не, сериозно – ха-ха-ха…
  • "За усвояване на мандива , сусе , убунту , федора е необходимо по -малко от 1 час за офис работа" – мда, а за администрация – цяла армия полуразбиращи администратори… За усвояване на продуките на Microsoft са нобходими 0 часа – щото всички останали копират оттам.. Сега точно е моментът в който някой, четящ това ще възкликне и ще ме посочи с пръст: "да-да, ами как Vista копира от Mac"… Това, готини, е маркетингов похват на Mac…  Но тъй като не ми е работа аз да разказвам за това няма да го доказвам… А иначе как вашите любими KDE-та и Gnome-ове имат прозорци … прозорците кой първи ги внедри? Xerox?? (да…, да, знам, знам за xerox и мишката и всичко останало…)
  • "Това е безумие вече. Стига сте слугували господа на microsoft!" – нека ви опиша администрацията на една linux-ка операционна система – инсталираш, нагласяш конфигурационни файлчета, пускаш/спираш процеси, нагласяш конфигурационни файлчета, пускаш сървър, нагласяш конфигурационни файлчета, теглиш сорса на друг сървър, нагласяш конфигурационни файлчета, компилираш, нагласяш конфигурационни файлчета,  накрая – та-да-а-а!! Имаш вече HTTP сървър… о_0 … Чудничко… на Windows чат-пат става така – инсталираш, отваряш add/remove аплета, добавяш сървъра. готово! Кой администратор на кого слугува? Освен това, готин, ти чувал ли си за думата "клиент". Бидейки клиент на Microsoft, те ще ти слугуват, а ти ще си плащаш… Много странно, нали, как ли става това…?
  • "Awe tiq ludi li sa wee?" – а ти за кирилица не си ли чувал?!! Или твоя линукс не я поддържа.. Интересно ако обурудваме министерството с линукси, дали те ще я поддържат?
  • ":бляк:" – ха-ха-ха-ха
  • "изроди. На времето баща ми на такива им казваше: Изкълчени мозъци" – професионализъм! Представете си вестниците: "България отказва сделка с Microsoft, защото са изроди!"
  • "Писна ми от калпава администрация и корпуция!" – очевидно за младите граждани, дръзнали да се подпишат, всеки трансфер на пари от едно място на друго е корупция! Дори и публично обявен! Значи аз бутвам рушвет на продавачката, когато си купувам хляб?!

Вероятно хубавите мнения ще се множат! Проверете сами – тук. Имена няма да споменавам, защото не ми е целта да се подиграя персонално с някого, или да си правя смешно от неправилния изказ на други… Пък ако толкоз държите, цъкайте на линка – имена колкото искаш….

Колко професионален е отворения код?

Предупреждавам, че съм на път да кажа истини, които могат да променят мирогледа ви :-), затова ако сте от хората, които се подписват със "бляк" или pi6at imeto si na bylgarski i se podpisvat s kryst4e, по-добре не четете надолу… Нещата, за които ще говоря съм ги обсъждал с хора-професионалисти, включително и свръх изразени активисти на отворения код. И те са съгласни – т.е. смятам че съм постигнал едно сравнително професионално и балансирано мнение.

Истина 1. Отворения код е чудесно нещо, едно от най-хубавите неща, които са се случвали на софтуерната индустрия. (след Windows – 🙂 – шегувам се) Без отворен код, светът щеше да е притежание на корпорациите, били те една, две или три. Отворения код показа, че хората могат да работят свободно, да обменят идеи свободно, и всеки да има последния писък на софтуера ей така – безплатно!

Истина 2. На софтуера с отворен код всеки може да му види кода.

Истина 3. Корпорациите имат нужда от гаранции. Стабилност. Сигурност. Не можеш да разчиташ на софтуер, регулиран от организация, на който всеки може да види кода. Защото – кой поема вината в случай на срив? Ами в случай на дупка в сигурността, която се намира неколкократно по-лесно от колкото при затворен код? Кой дава гаранции, че продукта ще се развива и след утре? И как ти можеш да предявиш някакви съдебни искове, към организация, на която не си дал левче дори? Една корпорация не може да си позволи такава свобода. Там за всеки срив трябва да има виновен, и ако това не е администратора – то ще е производителя на софтуера…

Истина 4. От гледна точка на информационните технологии, държавната администрация, както и всяка друга държавна или полудържавна организация е корпорация.

Истина 5. Корпоративния софтуер с отворен код струва пари. Справка – Red Hat, Suse, Novell …

Истина 6. Сигурност. Да, в Windows 98 имаше много дупки в сигурността. Но това беше преди 10 години!!! Сега нещата седят малко по-инак и windows-ите са едни от най-сигурните софтуерни продукти…

Сериозно, наистина ли си представяте тежка административна машина, обслужвана от отворен код? Каква армия от администратори, ще са необходими за това? А, имало било и корпоративни линукси, така ли? Ми има, разбира се, а те точно колко безплатни са?!?!?

Дори и да сте признати професионалисти (не изказвам съмнение), вероятно не работите в държаваната администрация. Ако бяхте там, и ако бяхте също толкова професионалисти, и вие това щяхте да изберете… А иначе, още по темата "отворен код в корпорациите" – тук

Край!

И така.. толкоз.. аз съм тук, готов да бъда линчуван… Казах каквото имах да казвам… Всъщност… с удоволствие бих предизвикал отворена дискусия за тази толкова неприлична сделка или въобще/по-скоро за използването на отворен код в корпорациите, с хора, които имат професионално мнение, а не с хора, които казват "бляк" или "az izpolzvam samo Faiurfoks, 6toto eksplodera ima samo 4 kop4eta"… Професионално! Какво бихте избрали, ако действате чисто професионално?

Относно Tsvetelin Pavlov
... software engineer...

Вашият коментар

